۸ شهریور ۱۳۸۹، ۱۱:۳۶

همایش ملی "ترجمه‏های قرآنی" برگزار می‏شود

همایش ملی "ترجمه‏های قرآنی" برگزار می‏شود

همایش ملی «ترجمه های قرآنی»، گرامیداشت استاد عبدالمحمد آیتی، با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بروجرد برگزار می‏شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موضوعات این همایش که با هدف بزرگداشت استاد «عبدالمحمد آیتی» مترجم قرآن کریم، برگزار می‏شود، در سه بخش کلی، خاص و نقش فرهیختگان شهرستان بروجرد در ترجمه قرآن کریم، اعلام شده است.

"قرآن کریم، ترجمه‏پذیر یا ترجمه‏ناپذیر"، "معرفی و بررسی اولین ترجمه‏های قرآن به زبان فارسی و انگلیسی"، "نقد و بررسی گونه‏های مختلف ترجمه قرآن و سیر تکاملی ترجمه های معاصر در قیاس با ترجمه های کهن"، "راهکارهای تحول در ترجمه قرآن کریم، بررسی و نقد ترجمه‏های منظوم قرآن به زبان فارسی"، "بررسی و نقد مقایسه‏ای ترجمه‏های قدیم و جدید از حیث روش‏شناسی" و "سبک‏شناسی ترجمه قرآن به زبان فارسی"  از محورهای اعلام شده این همایشند.

همچنین موضوعات ویژه‏ای مثل بررسی و نقد ترجمه‏های کهن قرآن از ابتدا تا پایان قرن دوازدهم با تکیه بر ترجمه تفسیر طبری، ترجمه قرآن قدس، ترجمه کشف الاسرار و عدّةالابرار، ترجمه تفسیر ابوالفتوح رازی، بررسی و روش‏شناسی ترجمه قرآن برای کودکان و نوجوانان جهت طرح در این همایش در نظر گرفته شده است.

نقد ترجمه‏های جدید قرآن از ابتدای قرن 13 تا عصر حاضر با تکیه بر ترجمه‏های الهی قمشه‏ای، آیتی، خواجوی، فولادوند، خرمشاهی و نیز بررسی و نقد ترجمه‏های قرآن به زبان انگلیسی با تأکید بر ترجمه‏های طریف خالدی، محمد مارمادوک و پیکتال از دیگر موضوعات این همایش است.

همچنین در این فراخوان، نقش فرهیختگان شهرستان بروجرد در ترجمه قرآن کریم به عنوان یکی دیگر از محورهای این همایش اعلام شده است.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش ملی ترجمه‏های قرآنی تا 16 مهرماه سال جاری بوده و علاقه‏مندان می‏توانند آثار خود را در محورهای فوق به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ارسال کنند.

این همایش با همکاری معاونتهای فرهنگی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، و معاونتهای پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه پنج کشور در بروجرد برگزار خواهد شد.

کد خبر 1142975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha